středa 30. listopadu 2016

MOTIVACE

Vítejte u nového článku! Opět jsem se po dlouhé době koukla na situaci blogu a zděsila jsem se. Přišla jsem však na to, že se do psaní nutit nemůžu - když nápady nepřichází, jsem v koncích. Snad mi tato půlroční pauza prospěla a nyní jsem zde s novým tématem vhodným právě pro návrat na blogovou scénu - motivace.

Jak nabýt motivace a jak s ní správně zacházet tak, aby se nevytratila? O tom si teď můžete přečíst, děkuji všem, co to se čtením nevzdají. ♥


Co je to vlastně motivace? Jednoduše, motivace je vnitřní nebo vnější podnět k tomu, abyste něco udělali. Vnitřní motivací je to, co cítíte jako nutnost vy sami, co pro sebe chcete sami udělat - seberealizace, zalíbení se sama sobě. Vnější motivací mohou být odměny či tresty.

Každý jsme si bezpochyby alespoň jednou řekl, že si musíme za něčím jít. Komu se to ale opravdu povedlo? Co takhle novoroční předsevzetí - kdo si někdy předsevzetí nedal a nesplnil ho? To je právě problém upadavé motivace.

Já osobně jsem typ člověka, který si jde tvrdě za svým cílem, ale když se objeví malá skulinka v plánu realizace, pustí mě to a já nejsem schopná jít dál. Nakonec si ale za tím cílem většinou přes všechno jdu, protože se nikdy v ničem nevzdávám. A co mi v cestě za mými cíly pomáhá? Jednoznačně správně nasazená motivace.

Každý z nás má cíle jiné a určitě i jiný způsob motivace. U někoho může jít o podporu blízkých, u dalšího zase o nutnost seberealizace. Mně pomáhá obojí, někdy i kombinace obojího. Před nějakou dobou jsem měla osobu, díky které jsem byla odhodlaná snad ke všemu - věnovala jsem se učení, přetrvala jsem ošklivé pracovní dny a zvládala každodenní život. Dnes jsme ale už bohužel odloučeni a motivují mě spíš maličkosti, jako odměny za úspěchy, které si můžu dopřát.

To, co mi pomáhá nejvíc, je asi motto, kterým se řídím už šíleně dlouhou dobu, a to nikdy se nevzdávej. Jsem hodně upjatá na úspěšnost v čemkoli - nemám ráda prohry a nesnesu pomyšlení na to být poslední nebo neúspěšná - jsem prostě doslova od narození tvrdohlavý beran. :)

Z mého pohledu žádná motivace nefunguje, pokud nejste vytrvalí a sami se sebou spokojeni. Například cvičení - spousta z vás si jistě chtěla/chce splnit sen mít vypracované tělo, štíhlou postavu. U takového cíle je důležité mít trpělivost a odhodlání, ale hlavní věcí je mít rád/a samu sebe, sledovat své (i když malé) pokroky a neříkat "už posiluju dlouho a nevidím výsledky, tohle nemá cenu." Má to cenu! Nevzdávejte věci po první době, určitě stojí za to si počkat a i za malé krůčky se chválit, bez toho vaše motivace fungovat nebude - stejně jako malé dítě nevzdává snahu naučit se chodit. :)

Kromě motivace je důležitá i snaha a chtíč. Bez snahy toho příliš nezvládnete. Pracovat s odporem, jen kvůli tomu, že "musíte", vám nepomůže, spíš naopak. A samo o sobě, když chcete, zvládnete všechno.

Obyčejnou motivací může být i náš vzor - slavná osobnost, příbuzný, známý. Kouknete se na něčí fotku a říkáte si "být tak jako on/a.."? Jděte si zatím! Neposlouchejte řeči ostatních, kteří se vás snaží "odsuzovat" za to, že v někom vidíte vzor. Postupujte klidně po malých krůčkách, když totiž zkusíte všechny své plány uskutečnit najednou, rychle se vysílíte a ztratíte odhodlání. Neřiďte se názory okolí, jděte si sami za sebou.

Na škodu není ani udělat si časový plán. Pokud máte daný rozvrh a máte pořádek v tom, co chcete udělat dnes či zítra, lépe se vám daná práce vykonává. Mně osobně rozvržení času a činností celkem výrazně pomáhá. I k obyčejným věcem, jako je úklid pokoje či přípravy večeře je zapotřebí motivace a když si jasně stanovíte čeho chcete kdy dosáhnout, půjde vám to mnohem snáz, jelikož se vlastně trochu namotivujete ke splnění rozvrhu, tudíž ke splnění cílů.

Obrovským nepřítelem motivace je prokrastinace. "Začnu až zítra." S tím se daleko nedostanete. Neustálé odkládání se vám dříve či později vryje do hlavy a už nebudete schopni ničeho. Snažte se najít si zdroj energie, ať už kvalitní spánek, oblíbenou zábavu či spřízněnou osobu. To vám pomůže nejen k dobré náladě, ale zejména k důvodu se posouvat dál a dál a motivace bude přicházet sama.

I člověk sebevíc motivovaný k úspěchu se však občas sekne z mnoha fyzických či psychických důvodů. I přes všechny neúspěchy či přestávky bychom se však měli stále posouvat dál, vrátit se ke svému prvotnímu odhodlání a uvědomit si, jak jsou pro nás dané cíle důležité a "re-motivovat" se.

Jak jsem již zmínila, řídím se heslem "nikdy to nevzdávej" a i taková pro někoho "blbost" mi opravdu hodně pomáhá v tom jít dál. A pokud už opravdu ztrácíte smysl všeho, zkuste napsat článek o motivaci nebo s někým motivačně promluvit a zaručuji vám, že si uvědomíte smysl cesty k plnění snů!

Děkuji všem, kteří se dostali až sem.♥ Třeba některým z vás, stejně jako mně, tento článek pomůže. Přeji vám hodně štěstí při cestě za vašimi cíly a budu se těšit zanedlouho u dalšího článku!

P.S.: Děkuji kamarádovi Dominikovi za motivaci k tomuto článku!

Vaše Tee♥

Žádné komentáře:

Okomentovat